woensdag 18 november 2015

Kunnen we kantelen op de bestaande paden?

De decentralisatie's vragen in mijn beleving in de andere manier van denken. 

De langdurige zorg de jeugdzorg en het vinden van banen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, moest anders en ook meer resultaatgericht, van het huidige kabinet.

Het mag duidelijk zijn dat voor mij hier in de participatie een belangrijk onderdeel is want alleen met elkaar kunnen we zaken veranderen. Dit wordt ook wel kantelen genoemd. Uit veel van mijn eerdere blogs, is het denk ik wel helder dat ik vind dat hier in alle partijen die een rol spelen in het proces ook een gelijkwaardige, positie moeten hebben in de vormgeving van dit proces. 

Mij verbaast het dan ook dat ik vanmorgen vanuit een Friese gemeente te horen krijg dat er voor wordt gekozen, om de participatie verplichtingen te laten lopen via werk.nl en dus eigenlijk via het UWV, waarbij in mijn ogen dus wordt gekozen voor de reeds jaren lang bestaande structuren. Ik ken het aanbod niet van het UWV richting de Friese gemeenten, en als zij eerlijk hebben gewonnen gefeliciteerd.

Ik vraag me alleen wel af of het verleden, geen kopie gaat worden van de toekomst in gemeenten die zich vast klampen aan het oude, ook nieuwe initiatieven bieden natuurlijk geen garantie, dat snap ik best. Maar als we dingen willen veranderen moeten we ook vooral mensen, kansen blijven geven. In de komende weken heb ik gesprekken met diverse andere initiatieven ook buiten onbeperkt aan de slag, onder andere een initiatief van een grote uitzendorganisatie. Natuurlijk ben ik blij met alle mensen die zich gaan inzetten voor het creƫren van arbeidsplaatsen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt het wordt alleen voor mij steeds onoverzichtelijker, waar ik mee moet melden, bij het UWV ben ik al jaren bekend maar zoals ik schreef in mijn vorige blog, is afgezien van een aantal goede mensen mijn vertrouwen in deze organisatie niet erg groot.

In mijn beleving moet het UWV datgene doen waarvoor men ooit is opgericht het uitkeren van uitkeringen, daarvoor heeft men goed in kaart gebracht wat ik niet kan, op basis van waarvan ik mijn arbeidsongeschiktheidsuitkering verdien. Dat is echter nog totaal iets anders dan inzicht hebben in de zaken die ik wel kan, en dat wil nu juist een werkgever weten.

Ook het UWV zal dus moeten kantelen, en ik heb mijn twijfels of het grote UWV apparaat dit wel op een slagvaardige manier, Kan gaan doen. Daarnaast vind ik persoonlijk dat alle initiatieven waarbij niet ervaringsdeskundigheid, wordt meegenomen maar eens moeten kijken wat het woord participatie daadwerkelijk betekent. Samen moeten we het gaan doen maar niet meer volgens de bestaande paden.

Mijne uitgestoken hand blijft, naar alle partijen die serieus werk willen maken van participatie juist in tijden waarin onze maatschappij steeds verder uit elkaar lijkt te worden gedreven.


Harry Haddering


Kwartiermaker Onbeperktaandeslag.nl

MATUTER.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten