maandag 30 november 2015

Minder arbeidsgehandicapten in dienst bij overheid

Minder arbeidsgehandicapten in dienst bij de overheid is de kop boven een artikel van de site Binnenlands bestuur van 27 november. In het artikel stelt binnenlands bestuur dat via inleenconstructies en werken via een uitzendbureau natuurlijk niet meegeteld kunnen worden.

Toch vind ik de vind ik de tendens teleurstellend in het kader van de participatiewet,
In de maand december behandeld de tweede kamer de begroting van Sociale Zaken en werkgelegenheid. Ik hoop op een positief signaal, maar die hoop wordt wel ingedamd. 

Tijdens het laatste debat over de participatiewet diende ik bij diverse kamerleden een voorstel in waar men een motie van kon maken, mijn concepttekst was als volgt;

 Geacht Kamerlid  ik ben natuurlijk geen ervaren lobbyist en zeker niet betaald. Maar ik heb geprobeerd om ervaringsdeskundigheid te honoreren in de wet. 
De rol van de rol van cliënten in de decentralisatie's. 
De kamer, gehoord de beraadslagingen, wil laten onderzoeken of ervaringsdeskundigheid voldoende wordt gewaardeerd in de decentralisatie's specifiek kijkend naar de participatie wetgeving. Het betaalt inzetten van mensen uit de doelgroep helpt in onze ogen in het creëren van bewustwording van de nut en noodzaak voor het bedrijfsleven  en de overheid om de participatiewet te laten slagen. Daarnaast is er niemand zo ervaren in het voorlichten over beperkingen als de doelgroep zelf, en kan dit ook een impuls zijn voor overheden zowel lokaal als nationaal om zelf op een waardevolle manier te voldoen aan haar participatie verplichtingen. En gaat over tot de orde van de dag. 
Vandaag hoorde ik dat de kans klein is dat de motie het gaat halen vanwege de kosten en (te) weinig draagvlak voor mijn motie. Misschien kunnen de lezers van mijn blog nog politici benaderen om de kans van slagen te vergroten.

De kosten hoeven in mijn beleving, geen belemmering te zijn. Tenzij overheden natuurlijk liever de heffing betalen. Want ook overheid wacht boete bij onvoldoende arbeidsgehandicapten aldus Staatssecretaris Klijnsma eerder deze maand via BNR nieuwsradio.

Misschien wel tegen beter weten in hoop ik dat de motie toch nog iets zal bewegen.

Harry Haddering

Geen opmerkingen:

Een reactie posten