woensdag 11 november 2015

Meer kennis dan het UWV

De politiek vraagt het UWV om weer meer persoonlijke begeleiding toe te passen voor langdurig werkelozen zo blijkt uit het volgende artikel Het UWV gaat werkelozen weer meer begeleiden. Op 11 november behaalde dit nieuws zelfs teletekst en ik ben er blij mee als het goed gebeurd.

Ik heb zelf goede en minder goede ervaringen met mensen die mij naar werk moeten begeleiden, Eén van de laatste medewerkers van het UWV verbaasde mij wel met de uitspraak:
"Meneer Haddering, u bent denk ik een betere netwerker dan ikzelf en u bent over hele belangrijke zaken beter op de hoogte dan ik." 
Ook hier zou ik het UWV en de politiek dus graag willen oproepen om ervaringsdeskundigheid een kans te geven om de waarde hiervan te erkennen.

Ik weet uit ervaring dat het erg lastig is om levenservaring, goed onderbouwd in een curriculum vitae op te nemen. Maar ik blijf ervan overtuigd dat de kracht van mensen of het nu om de 50+ er gaat of mensen met een handicap nog te weinig wordt ingezet.

In diverse discussies is vaak de reactie op wat ik inbreng dat ik misschien wel een punt heb, maar tot nu toe blijft het hier vaak bij. Dat probeer ik te veranderen.

Dit kan alleen via de politiek en daarom probeer ik op steeds meer plekken de onderstaande "conceptmotie" onder de aandacht te brengen en nu dus ook via mijn eigen blog.

De rol van de cliënten in de decentralisatie's. 
De kamer, gehoord de beraadslagingen, vraagt het kabinet te onderzoeken of ervaringsdeskundigheid voldoende wordt gewaardeerd in de decentralisatie's specifiek kijkend naar de participatie wetgeving. Het betaalt inzetten van mensen uit de doelgroep helpt in onze ogen in het creëren van bewustwording van de nut en noodzaak voor het bedrijfsleven  en de overheid om de participatiewet te laten slagen. Daarnaast is er niemand zo ervaren in het voorlichten over beperkingen als de doelgroep zelf, en kan dit ook een impuls zijn voor overheden zowel lokaal als nationaal om zelf op een waardevolle manier te voldoen aan haar participatie verplichtingen. En gaat over tot de orde van de dag. 


Harry Haddering


Zo was ik onder andere met Norbert Klein (Foto) en Lea bouwmeester in gesprek over dit onderwerp, maar ook met andere politici (landelijk en regionaal) ga ik graag deze discussie aan, over de meerwaarde van ervaringsdeskundigheid. 

En natuurlijk ook met mensen van het UWV.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten