vrijdag 5 februari 2016

Zelfstandige met een beperking waar vind ik ze?

Ik heb de afgelopen dagen heel veel reacties gekregen op het interview met mij, dat is gepubliceerd in de bijstandsbode van februari. Met de titel "Mensen met #arbeidsbeperking zijn meerwaarde voor werkgevers"!

Het is een interview geworden waarin denk ik goed zichtbaar is dat je met een beperking ook veel kwaliteiten kan hebben.

Hoewel ik niet zal ontkennen dat de zelfstandigheid ook nadelen heeft, heeft het ook grote voordelen; bijvoorbeeld het zelf inschatten van de energiebalans, maar ook het feit van de bestaande aangepaste vertrouwde eigen omgeving is een voordeel. Een nadeel is de vindbaarheid, natuurlijk heb ik mijn eigen website; Matuter.nl , maar het is moeilijk om deze onder de aandacht te brengen van potentiĆ«le klanten.

Ook op sites zoals die van het UWV is het bijna onmogelijk om jezelf te etaleren, en ik merk zelf dat de diversiteit van mijn kwaliteiten ook lastig weer te geven en te communiceren is op bijvoorbeeld LinkedIn .Want met een enkele kopregel is het moeilijker om diverse kwaliteiten overzichtelijk aan te geven.

Daarnaast kunnen werkgevers die iemand willen inhuren voor een opdracht en daar juist een zelfstandige met een beperking voor zoeken, hierop volgens mij niet selecteren.

Ik zou daarom diverse zelfstandigen met een beperking willen oproepen, meld je bij mij. Zodat we ons individueel en toch samen, voor opdrachtgevers kunnen etaleren.

Veel werkgevers die nu nog hun weg zoeken in het invullen van hun participatie verplichtingen kunnen de mogelijkheden van iemand met een beperking ook ontdekken door te beginnen met een zelfstandige met een beperking voor een bepaalde opdracht. Natuurlijk kan hij/zij indien gewenst doorgroeien naar een vaste baan. Dus aan alle kanten winst.

Het blijft voor mij de voor en door aanpak die het belangrijkste is. Bij Onbeperkt aan de Slag heeft de voor en door aanpak altijd voorop gestaan. En hier doen en praten mensen met een beperking waar het kan, ook volop mee.

Ik hoor geluiden dat zij inmiddels al gestart met het verzorgen van de mogelijkheden om ook als zelfstandige opdrachten te zoeken: laten we het verder oppakken.

Ik weet dat ik ook reacties zal krijgen van, schrijf je bij die instantie in of schrijf je bij deze instantie in, en als ik denk dat dat voor mij meerwaarde heeft zal ik dat ook zeker doen. Maar alleen bij platformen die hun waarde al hebben bewezen. Versnippering heeft geen zin, alleen samen staan we sterker.

Voor mij is het ideaalbeeld nog steeds een baan in een vast dienstverband. Maar zolang dat niet lukt zal ik mij als zelfstandige etaleren. Voor anderen met een beperking (die ik heb leren kennen via Onbeperkt aan de slag) is het namelijk ook juist een hele bewuste keuze om zelfstandige te zijn.

Harry Haddering

Geen opmerkingen:

Een reactie posten