zaterdag 26 september 2015

UPDATE Op naar de 100.000.nl, zonder de doelgroep?



Op naar de 100.000.nl (opnieuw) zonder de doelgroep?

Op de website op naar de 100.000.nl wordt zoveel mogelijk informatie gegeven over de garantie banen de participatie wet en alle informatie die hierover te vinden is. 

Ik ben blij met het initiatief en zal het ook zeker steunen want de 100.000 banen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt moeten er komen. Tenminste, we moeten alles aangrijpen wat mogelijk is om de afspraken uit het sociaal akkoord gestalte te geven ook al is het economische een zware tijd.

Zoals gezegd ik ben blij met het initiatief en ik gun het boegbeeld van de 100.000 banen in het bedrijfsleven, Aart van der Gaag het allerbeste. Ik ken hem ondertussen een klein beetje en ik weet dat het aan hem niet zal liggen.

Wel vind ik het jammer dat op de website geen enkele verwijzingen wordt gedaan richting gehandicapten organisaties zoals bijvoorbeeld Iederin, de Realisten of de Ango om maar enkele voorbeelden te noemen. Ik heb al vaker een oproep gedaan dat de groep van arbeidsgehandicapten ook een rol zou moeten krijgen in dit proces als stakeholders, immers we zullen het samen moeten doen. Samen met de werkgevers en haar organisaties die wel worden benoemd op de site. 

In een reactie op deze blog heeft de organisatie achter de genoemde site, aangegeven dat het project continu in ontwikkeling is. Voor mij is het alleen belangrijk dat de prioriteit lijkt te ontbreken, de positie van doelgroep, of de organisaties die voor onze belangen moeten opkomen, dus pas wordt toegevoegd na de officiële lancering.

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat onbekend onbemind maakt en dat het dus van belang is dat in dit project ook mensen met een handicap zichtbaar en vindbaar zijn. Natuurlijk ben ik blij met de prominente vermelding van onbeperkt aan de slag en ik weet ook dat bijvoorbeeld de normaalste zaak en anderen hun uiterste best zullen doen om de participatie te laten slagen. Maar als wij in de etalage van het project nog niet eens een positie krijgen hoe kunnen we dan ervoor zorgen dat er niet meer
alleen over de doelgroep gesproken wordt maar ook met.

Like dit bericht als jullie het met mij eens zijn

Harry Haddering

MATUTER

Kvk nummer 62538608
P/a Dr. A. Kuyperstraat 144 9402 CS Assen
0592867353 / 0623486100
https://www.linkedin.com/in/harryhaddering

4 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Harry, ik vind het interessant om je blog's te lezen. Echter sommige dingen roepen wel vragen bij mij op. Zoals, de aanjager van de banenafspraak voor de 25.000 bij de overheid, is niet Aart van der Gaag, maar Hans Spigt. Maar goed, het is duidelijk welk punt je wilt maken. Je wilt graag zelf gehoord worden als cliënt/ervaringsdeskundige uit de Participatiedoelgroep. Gelukkig bestaan er al diverse van zulke initiatieven, zoals het klankbordoverleg dat wij vanaf augustus gestart zijn met Hans Spigt. Deze groep is sterk in ontwikkeling en ik sluit niet uit dat je je nog aan kunt melden. Daarnaast is er de LCR, ook zij bieden mogelijkheden. https://www.landelijkeclientenraad.nl/LandelijkeClientenraad.aspx?id=551

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Hillie, ik snap je opmerking, maar ik heb deze campagnes niet gesplitst of bedacht #opnaarde100000 is duidelijk dat daar de heer van de gaag het aanspreekpunt is. Hans Spigt profileert zich helaas veel minder duidelijk. Vanuit zijn vorige functie ken ik hem een beetje.

      Ik zal je Link bekijkenDank

      Verwijderen
  3. Ja, ik begrijp wat je bedoelt. Met alle publicaties van de website over op naar de 100.000 etc. Echter ieder voert zijn werk uit op zijn eigen manier. De doelgroep marktsector en overheid zijn dan ook niet de zelfde en de heren zijn natuurlijk ook zeer verschillend. Maar over een klankbordgroep met Aart van der Gaag heb ik nog niet gehoord om maar een verschil aan te duiden.

    BeantwoordenVerwijderen