zaterdag 23 mei 2015

Is ontoegankelijkheid een vorm van discriminatie?

Is ontoegankelijkheid een vorm van discriminatie?

Vrijdag 22 mei heeft het kabinet de volgende stap gezet richting de ratificering van het VN verdrag voor de rechten van mensen met een handicap. Daar overheen komen vanmorgen berichten dat er in Zweden een wet is aangenomen, die stelt dat ontoegankelijkheid een vorm van discriminatie is. Nu is mijn Zweeds onvoldoende om te kunnen ontdekken of het alleen om gebouwen gaat, of dat de wet in Zweden breder wordt geïnterpreteerd.

Toch heeft het mij doen nadenken over de ontwikkelingen in Nederland. Zonder goed georganiseerde langdurige zorg denk ik niet dat ik een werkgever kan vinden die mij wil betalen, zonder enige zekerheid wanneer ik op mijn werk verschijn. Zo hebben voor mij persoonlijk alle onderdelen van de decentralisatie een samenhangend verband en stoort het mij heel erg als onze premier gisteren wederom aangeeft dat er veel wordt gefraudeerd met de PGB's. Gisteren vond ik op twitter al een mooie opmerking dat op dit moment de grootste fraudeur via de overheid met PGB's misschien de overheid zelf wel is via de SVB.

Ik heb gisteren al aangegeven in mijn blog dat ik mij zorgen maak over de toekomst van alle regelingen. Ik ben bang dat de participatie verplichtingen door vele bedrijven zullen worden afgekocht, zonder dat hiervan ook maar een cent wordt geoormerkt voor de verbetering van de toegankelijkheid van de Nederlandse maatschappij en in die zin een afname van de discriminatie op grond van handicap.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten