maandag 4 mei 2015

Mijn gevoel bij het #doelgroepregister

Hoewel ik niet graag in een hokje wordt geduwd, hoopte ik dat als het dan toch moet gebeuren, er een goed doelgroepregister zou komen waarin werkgevers contacten konden leggen met werkzoekenden met een arbeidshandicap.

Ik wil graag net als vele anderen mijn bijdrage leveren aan de maatschappij, zoals het ooit werd genoemd werken naar vermogen. Ondanks veel weerstand wordt het doelgroepregister een belangrijk element in de participatie en quotum wetgeving. De eerste signalen waren al niet erg positief, maar enkele tientallen registraties in de eerste maanden van dit jaar. In het afgelopen weekeinde, kwam dan ook de berichtgeving in de kranten dat het mogelijk wel eens snel gedaan kon zijn met het register.

Betekent dit nu dat de quotum wetgeving sneller zal worden ingevoerd? Ik weet het niet, maar ik ben ook geen jurist. Maar het lijkt mij dat als een systeem niet goed werkt, waaruit uitkomsten moeten komen waarop vervolgstappen worden gebaseerd, dat het dan niet zo kan zijn dat werkgevers dan maar de boete moeten betalen als zij niet de juiste werkzoekende kunnen vinden met een arbeidshandicap.

Een andere vraag die ik heb en die ik zelf niet kan beantwoorden is de vraag waarom de term marktwerking normaal zo populair in Den Haag nu niet wordt toegepast. Afgelopen vrijdag sprak ik onder andere met Aart van der Gaag, hij is het boegbeeld voor de 100.000 banen binnen het bedrijfsleven voor mensen met een arbeidshandicap. Vanuit zijn andere functie als bestuurder van de overkoepelende organisatie van uitzendbureaus liet hij weten dat je eigenlijk altijd het dubbele aantal mensen nodig hebt om kans te maken op goede matches, en dat hij blij was met initiatieven vanuit de markt die eigenlijk hetzelfde kunnen betekenen als een instrument voor werkgevers om mensen met een arbeidsbeperkingen in kaart te brengen en in contact te brengen met werkgevers.

Ik vraag me daarom oprecht af waarom er vanuit de politiek waar markt werking vaak een toverwoord lijkt, niet meer wordt gekeken naar initiatieven zoals onbeperkt aan de slag. href="http://www.onbeperktaandeslag.nl"> Ik mag het misschien niet zo noemen maar wij hebben een databank van mensen met mogelijkheden die werkt, ik zou het geen register willen noemen maar misschien kunnen wij bieden wat de politiek oorspronkelijk met het doelgroepregister voor ogen had en misschien nog wel meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten