maandag 21 december 2015

Het faillissement van het Nederlandse gehandicapten beleid



Faillissement van gehandicapten beleid in Nederland.

Vanavond op maandag 21 december besteedt Nieuwsuur voor de zoveelste keer aandacht aan de problemen rond het PGB. Klik hier voor de vooraankodiging Het item wordt genoemd het faillissement van het SVB ICT systeem, maar ik vrees dat ik kan zeggen dat het een groter probleem is.

Ik denk zelfs dat de stelling verdedigbaar is, dat het hele Nederlandse gehandicapten beleid langzaam failliet dreigt te gaan. De gedachtegang achter de verschillende decentralisatie's leek heel erg positief, de zorg dichtbij de mens. Maar hoewel het probleem rondom de PGB's en de langdurige zorg meer aandacht in de media hebben gekregen, kunnen we natuurlijk ook de soap rond de ratificering van het VN verdrag voor de rechten van mensen met een handicap aanhalen, en de participatie wet, en nog vele andere zaken.

Langzamerhand bekruipt me steeds meer het gevoel een rollende kostenpost voor deze maatschappij te zijn, waarin de menselijke waarden steeds minder telt. Het is ook aangehaald door de mensen van Wij Staan Op, (Zie het televisie programma Kassa van 19/12 Klik hier) maar als er bijvoorbeeld tegen homo's zou worden gezegd

U kunt dit pand niet betreden omdat het nou eenmaal historisch niet toegankelijk voor u kan worden gemaakt
 was het land te klein. Maar de op dit moment nog grootste regeringspartij durft te stellen dat toegankelijkheid voor ondernemers geen prioriteit hoeft te zijn die bij wet wordt vastgelegd.

Op Facebook heb ik al gezien dat gemeenten in Nederland gelden die bestemd zijn voor maatschappelijke ondersteuning worden gebruikt voor algemene sportvoorzieningen.

Mensen met een beperking zijn door de ontoegankelijkheid van onze maatschappij te weinig zichtbaar in de politiek en de samenleven maar ook in de media en de sportwereld. Ik wil mijzelf zeker niet als zielig bestempelen of zwak, maar helaas heb ik bij een aantal zaken wel hulp nodig en zo zou je kunnen zeggen dat ik een zwakke schakel ben. Ooit is mij gezegd dat de zwakste schakel de kracht van een ketting bepaalt. Het faillissement van het gehandicapten beleid zou dus eigenlijk het faillissement van de Nederlandse samenleving moeten zijn, maar dat wordt niet erkend helaas.

Ik blijf vechten voor erkenning, van mijzelf en van mijn lotgenoten maar soms maak ik mij wel eens druk over het feit dat er heel veel aandacht gaat naar andere dingen. Soms zou ik willen dat er eens naar de buren wordt gekeken in plaats van steeds verder weg. Participatie is voor mij de kern. We moeten het samen oplossen maar als we onvoldoende samenhang hebben in Nederland kunnen we er niet vanuit gaan dat we de wereld kunnen verbeteren.

Overigens, volgens mijn eigen Linkedin ben ik nu drie jaar werkzaam voor het UWV als "onbezoldigd lid" van de adviesraad WAJONG maar naast veel mooie woorden gebeurt er in de adviesraad weinig met mijn credo "Niet over de mensen praten maar met de mens". Ik blijf het echter ook in 2016 proberen, de aanhouder wint.






Harry Haddering

P/a Dr. A. Kuyperstraat 144 9402 CS Assen

2 opmerkingen:

  1. Nadat ik u blog gelezen te hebben bekruipt me een vreemd gevoel. U haalt in u blog aan dat ze dit met homo's niet durven te doen. Ik kan u verzekeren dat de hetero's er noch goed vanaf komen. We zijn met het UWV al sinds 1996 aan het procederen, mijn partner is door een autoimuunziekte zowel geestelijk als lichamelijk gehandicapt. In 2012 heeft hij drie beroertes gehad, hierdoor afasie, laag cognitief vermogen, geheugen volledig weg. Voorheen al beschadigd geheugen, longen zwaar beschadigd, hartfalen, maag darm aandoening, beschadigde lever en nieren. Ontstoken spieren, beschadige zenuwvezels en rechtszijdig verlamd. Bij het UWV is hij nog steeds 100% arbeidsgeschikt verklaard, ondanks dat hij 14 jaar gewerkt heeft krijgt hij geen uitkering. Mijn partner heeft een PGB, het deel van de gemeente is in 2015 met 50% gekort. In 2016 werd het nog een keer met 75 % gekort. Burenhulp kun je vergeten, de Nederlanders zijn niet zo vriendelijk tegen homo's. En dan beweerd u dat de overheid dit niet zou doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geachte Mevrouw of meneer. Ik trek de vergelijking voor wat betreft de lobby. Als het VN verdrag voor groepen nog niet geratificeerd met een betere zichtbaarheid zag je het op alle netten. Ik stel nergens dat andere minderheden geen problemen hebben, maar de kracht van de media zou ik meer willen kunnen gebruiken. Ook u zegt Burenhulp is moeilijk te mobiliseren, in mij opinie is het spreekwoord onbekend maakt onbemind van toepassing. Dat kaart mijn blog voor mij aan.

    BeantwoordenVerwijderen