donderdag 13 augustus 2015

Goochelt Jetta Klijnsma met cijfers, Ja of Nee?

Waar gaat het om?

• Gaat het om het aantal ‘extra banen’ voor arbeidsbeperkten die er voorheen niet waren, zoals meerdere politici zoals Van Weyenberg (D66) gisteren in Nieuwsuur verkondigden?

• Of dienen ook banen bij een regulier bedrijf mee te tellen (gedetacheerden vanuit de SW) van reeds werkzame arbeidsbeperkten bij een SW-bedrijf? Zij hadden al een baan.

Volgens Klijnsma is het de bedoeling dat zij meedoen in het bedrijfsleven. Is dit een terechte en redelijke en rechtvaardige benadering? Wordt de wet juist toegepast?

De uitzending kunnen jullie via de volgende link;

http://www.npo.nl/klijnsma-doet-aan-creati.../.../WO_NOS_1687179

nogmaals bekijken.

Bij het terugkijken van de uitzending krijg ik toch een beetje een nare smaak in mijn mond, de staatssecretaris zegt

"dat ze nu de gecreƫerde arbeidsplaatsen aan het turven is"
. Als de staatssecretaris op deze manier wil kijken naar nieuwe banen heb ik voor heel veel gemeenten een gemakkelijke oplossing;
Vraag lokale ondernemers om een arbeidsplaats in de gemeentelijke sociale werkplaats te sponsoren, en het participatie probleem is opgelost.

Op Twitter zag ik een aantal reacties dat D66 niet zo moet zeuren, en dat het voor een aantal mensen toch echt anders was om in het bedrijfsleven te werken dan in de sociale werkplaats. Toch weet ik dat ook in sociale werkplaatsen steeds meer naar de prestaties wordt gekeken.

Wat niet werd gevraagd in het item van Nieuwsuur was welke werkzaamheden men hiervoor had gedaan binnen de sociale werkplaats. Als dit dezelfde werkzaamheden zijn geweest is hier in wezen sprake van niet meer dan een overplaatsing en dan vind ik het geen nieuwe werkplek.

Ik weet dat veel mensen bezig zijn met de participatie wet en dat ook veel bedrijven inderdaad bezig zijn met het creƫren van nieuwe arbeidsplaatsen. Dat lijkt mij het doel van deze wet, en niet het bezuinigen op de sociale werkvoorziening met het sausje van participatie.

Ik vraag mij ook af of mensen die nu in een sociale werkvoorziening werken tot nu toe niet hebben geparticipeerd in onze maatschappij, ik denk het wel.

In mijn beleving moet de participatie wet gaan over nieuwe banen en niet over de verschuiving van werk onder een andere noemer dan tot voor 2013, het punt waar onze staatssecretaris is begonnen met het tellen van de banen die voor de participatie mogen meetellen.

Misschien heeft de staatssecretaris juridisch het gelijk aan haar zijde met haar manier van tellen, maar ik had op meer participatie gehoopt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten