zaterdag 22 augustus 2015

wordt het een boeiend parlementair jaar?

Komende maandag 24/8 is het zomerreces voorbij en het is nog maar een paar weken voordat op #Prinsjesdag het nieuwe parlementaire jaar wordt geopend.

Voor ondernemende mensen met een lastig lichaam zoals ik kon het weleens er een boeiend parlementair jaar gaan worden. Niet alleen valt te hopen dat de problemen met het PGB voor laten we zeggen het 10e debat over dit onderwerp zijn opgelost.

Ook hoop ik dat er een aantal positieve zaken zullen gebeuren rondom de langdurige zorg, waarbij toch hopelijk iets gedaan zou worden aan de dagelijkse verschoningsgarantie in verzorgingstehuizen, die recent werd ingetrokken. Maar ook de problemen rondom de jeugdzorg zullen hopelijk verbeteren, laten we hopen dat de politiek stappen in de goede richting kan maken. Zelf zie ik de oplossing niet, maar ik hoop dat ook het vluchtelingen probleem op een menselijke manier verbeterd zal worden.

Daarnaast is er in het de afgelopen parlementaire jaar gesproken over de verbetering cliƫnt participatie in de adviesraden in dit land, waaronder de WMO raden en dergelijke. Achter de schermen heb ik hier namens mensen met een arbeidshandicap mijn steentje aan mogen bijdragen. Ik zal dit ook in de komende tijd blijven doen. En de andere discussie die ik met veel belangstelling gaan volgen is de problematiek van het starten van een eigen onderneming als ZZP'er op het moment dat je een handicap hebt. Om schijnconstructies tegen te gaan wil men dat je bijvoorbeeld een minimum aantal uren maakt maar als dit als gevolg van je beperking niet lukt blijf je voor mij wel een ondernemer. Ook hierover heb ik op het Ministerie van sociale zaken en werkgelegenheid, na feedback van velen van jullie, mijn zegje mogen doen.

Het lijkt er op het eerste gezicht op, dat we (mensen met een lastig lichaam, zij het fysiek of mentaal) steeds vaker worden gehoord. Maar toch ben ik bang voor de waan van de dag. Ik denk dat het tijd is om met alle verschillende mensen met een handicap of het nou fysiek of mentaal is de handen ineen te slaan, we moeten samenwerken. Voor een sterkere lobby. Ik sta open voor suggesties om het onderwerp op een positieve manier in de media te brengen, zodat de zaken die ik hierboven beschrijf in onze maatschappij goed geregeld worden. Dan maken we ook al grote stappen voor de ratificatie Van het VN verdrag voor de rechten van mensen met een handicap. Want ook dit is een van de doelen van onze overheid voor het komende parlementaire jaar.

Ik ben benieuwd of een van de onderwerpen die ik heb aangesneden ook in de troonrede zal worden genoemd. Twee jaar geleden was het hoofdthema van de troonrede de participatiemaatschappij, willen we die echt realiseren. Dan lijkt mij het bovenstaande een goed begin om op te pakken voor onze parlementariƫrs. Ik wens de dames en heren veel succes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten